Lekker op de trekker - Reisverslag uit Oakura, Nieuw Zeeland van Martine - WaarBenJij.nu Lekker op de trekker - Reisverslag uit Oakura, Nieuw Zeeland van Martine - WaarBenJij.nu

Lekker op de trekker

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

28 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Oakura

Hallo jonge- en ouwelui,

Aaaagh ik weet even niet waar ik moet beginnen met schrijven. We hebben weer zoveel gedaan en zoveel leuke nieuwe mensen ontmoet. Ik moest zelfs eerst onze foto’s bekijken om te herinneren waar we zijn gebleven. En wat vliegt de tijd! Over 3 weken is Willeke (a.k.a. big sis) al hier in NZ! Maar zover is het nog even niet, we hebben nog wat plannen op de agenda (agenda! Agenda? Wat is dat?)…

Volgens mij waren we gebleven bij het werken bij Jenny die samen met haar man in een oude kerk woont in Matiere. Juist, datgene in de middle of nowhere. Een heerlijke plek om bij te komen, want het enige wat je er hoort zijn vogels en verder.. helemaal… niks. Op dat moment had ik ook een aardige griep/verkoudheid te pakken dus ik vond het prima. Het valt me op dat de Kiwi’s (de mensen ☺) nog een beetje van het huis-tuin-en-keuken-gevoel zijn; liever gebruiken ze grootmoeders middeltjes dan een pilletje van de dokter. Wat natuurlijk heel goed is. Aan de andere kant, als je zo afgelegen woont word je ook wel creatief denk ik. Dus ik voelde me al snel beter met eigen gebrouwen gember-honing-citroen thee en een lepeltje olijfolie tegen de keelpijn.

Over het middle-of-nowhere-gehalte van Nieuw-Zeeland; je moet je voorstellen dat in heel NZ 4,4 miljoen mensen wonen. 3 miljoen woont op het Noorder eiland (de meeste in Auckland) en het Noorder eiland alleen is al 3x zo groot als Nederland. Op het Zuider eiland kom je soms een hele dag niemand tegen op de weg, lekker rustig! Dan hebben jullie een beetje een idee. Er zijn wel veel schapen hier, zo’n 20 miljoen… Ze hebben de schapen niet eens voor de wol trouwens, maar voornamelijk voor het vlees, schijnt dat de wol in het Noorden geïmporteerd wordt vanaf Texel!

Zo, dat was even wat inside-info over NZ. Nu wat inside-info over onze barre tochten en avonturen…Vanuit Matiere zijn we naar de Waitamo Caves gereden in Waitamo (where else…). Michel heeft hier een gave tocht gedaan door de grotten en blackwater raften gedaan. Dit is in een binnenband van een tractor door het water in de grotten met een zaklamp op je hoofd. Verder heeft hij de gloeiwormen gezien wat als een soort sterrenhemel te zien is (als je je zaklamp uitdoet). Zag er heel gaaf uit!

Na Matiere zijn we weer terug gegaan naar Taupo waar we eerst een week bij een ouder stel (70+) hebben gewerkt. Zij hebben een superluxe, Frans uitziende villa waar ze een B&B in hebben. Wij hebben voornamelijk geholpen met de tuin. Michel had hier weer een bouwproject; 2 compostbakken timmeren en ik heb me weer aan het verven gewaagd. Nu van het terras en de muren in de tuin. Voordat ik aan de slag ging met de verf zei de man; wees alsjeblieft voorzichtig, dit is verf van 300 dollar! Dit heeft hij wel 3x herhaald dus je kunt je voorstellen dat ik me amper durfde te bewegen en zeer voorzichtig was.. met elke verfstreek haha. Goede verf trouwens, dat dan weer wel. En ik heb geen druppeltje gemorst, ik zou niet dúrven ;)

En dan.. (tromgeroffel).. een hoogtepunt van onze reis, nu al! De Tongariro Alpine Crossing! We did it! 19km door de bergen met als letterlijk hoogtepunt Mt Tongariro van 1886m. En dat in 6 uur! Gemiddeld doet men er 7/8 uur over dus ik was best trots op ons. En het was echt fan-tas-tisch!! Een totaal andere wereld, het leek soms meer op een maanlandschap en onderweg kwamen we langs blauwe Emerald-lakes (meren) midden tussen de bergen. Steil omhoog, naar beneden glijdend, dan weer mist/wind/zon, door de sneeuw en geweldige uitzichten. Zoiets hadden we nog nooit gezien! Amen. ☺

Na de HelpEx-plek bij opa en oma gingen we weer naar ons oude-vertrouwde plekje bij Brett & Lisa. Superleuk om weer terug te zijn. Echt een stel waar je je gelijk op je gemak voelt en nooit meer weg zou willen. Zoals Michel de vorige keer al schreef is hij samen met Brett begonnen met het bouwen van het grote terras aan hun zomerhuisje. Een heel gepuzzel, maar het wordt al snel heel gaaf. Ik heb een kamer van behang ontdaan en geverfd en een muur in de ‘huiskamer’. Leuke klussen en heel gezellig! Deze week hebben we nog een paar keer film gekeken en een feestmaal gekookt, hier kwam ook een vriendin van Brett & Lisa langs. Leuk! We noemen Brett nu ‘Brett Pitt’, omdat hij elke avond in slaap valt voor de tv.. Pitt als in ‘pitten’. Haha. En op ons profiel van de HelpEx-site hebben ze deze referentie achtergelaten:
‘We have had the pleasure of having Michel and Martine helpx with us twice. We had such a great experience the first time we were thrilled when they were able to come back. We hope to host them again while they are on their NZ travels. They are both easy to have around, take initiative and work to a high standard. They have cleaned windows, stripped wall paper, painted bed rooms and a lounge feature wall. Michel helped in the design and build of a deck at our bach. Their talents are huge! They fitted into our household easily as if they had always lived here. During both stays they have cooked us delicious meals and helped in the prep and clean up of my own cooking. Highly recommend them! They are a lovely wonderful couple!’
Hoe gaaf! Helaas komt ook hier een tijd van gaan en op naar Oakura (vlakbij New Plymouth) aan de westkust!

En daar zijn we nu. Weer op een nieuwe werkplek bij David & Nuala die hier aan de zee 2 luxe vakantievilla’s hebben en een grote lodge die ze verhuren. Zelf wonen ze ook vlakbij zee (waar wij ook slapen) dus we hebben weer geluk. En op een mooie dag kunnen we Mt Taranaki (2300m) zien. Deze berg staat op de voorkant van onze Lonely Planet (reisgids) dus dat was gaaf om die nou eens in het ‘echie’ te zien!
Hier helpen we weer in de tuin en in/om het huis. En het boerenbloed ging weer stromen; ik kan tractor rijden! Met een kleine laadbak erachter beetje houtsnippers en plantenafval verrijden. Echt lache! Filmpje als bewijs is al richting familie de Wit gegaan. Michel racet ook rond hier en heeft het mij zelfs geleerd. Wij vermaken ons wel!
Het grappige is dat we twee weken geleden hier begonnen met nog 3 andere helpers. Een jongen (Timo) uit Duitsland, meisje uit Taiwan (Kate) en een meisje uit China (Chung Chi Juuuuuuuu, dit is hoe je het uitspreekt, niet hoe je het schrijft haha). En Timo kwam me al zo bekent voor; bleek dat we in de Coromandel (weeeeeken terug) al met m aan de praat geraakt waren en een stukje met het gewandeld hadden! En nu werkten we een weekje samen. Toevallig! Het was ook interessant om met een Chinees en Taiwanees meisje in één huis te wonen, de meningen waren zeer verdeeld en als het teveel de politieke kant opging was het al snel; ik wil er niet over praten. Dit waarschijnlijk om hun vriendschap te bewaren… Hoogtepuntje van die week was misschien wel het surfen! David was in zijn jonge jaren een goede surfer (mag ook wel met goede golven naast de deur) en heeft de groep helpers surfles gegeven! En Michel kon gelijk de eerste keer surfen al staan! Whoohooo! Daar ging ie als een echte surfdude! Daarna al bibberend gauw het water uit, het is nog niet heel warm hier en zeker het water niet. Ik heb alles vastgelegd op foto. Was zo gaaf om te zien tijdens zonsondergang! En nu zijn Michel en ik hier dus nog over.

Nog een weekje en dan weer naar een nieuwe HelpEx plek, dan Wellington (waar we een Nederlands meisje gaan opzoeken die we in Paihia hadden ontmoet) en dan… big sis ophalen van het vliegtuig in Christchurch! Whoohooo

Swees as bro!

Liefs vanaf de andere kant! M&M

P.S.: Thanks voor de leuke en lieve berichtjes!! Dat zijn ook best hoogtepuntjes tijdens onze reis hoor!

  • 28 Oktober 2013 - 08:00

    Ma Holleman:

    Hè kids
    Schitterende foto's mooi verhaal
    Volgens mij gaat alles Nog steeds naar wens volgens dat is goed te zien
    Jullie kunnen lekker huizen opknappen en bouwen echt handig
    Een mooie natuur veel plezier straks met Willeke we.wachten weer met spanning op het volgende verhaal
    Love you dikke kussen voor jullie.

  • 28 Oktober 2013 - 08:36

    Wilma Van Der Vlugt:

    wat een mooie foto's weer zeg. Ben gewoon jaloers op jullie maar geniet ervan

    groetjes uit Hellevoetsluis

  • 28 Oktober 2013 - 10:28

    Marloes:

    Hoi hoi, wat een super mooie foto's! Veel plezier nog en vooral ook samen met Willeke!

  • 28 Oktober 2013 - 12:13

    Pauline:

    Supergaaf Martine! Hele mooie foto's en toffe avonturen. Geniet ervan!

  • 28 Oktober 2013 - 18:34

    Cor En Els:

    hallo M en M,

    Wat genieten jullie he.
    Mooie verhalen en wat een schitterende fotos.


    Dikke huck uit Spijkenisse

  • 28 Oktober 2013 - 19:01

    Els Van Tol:

    ha m & m
    fijn weer iets te horen, lezen.
    fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.
    wat voor weer hebben jullie? hier pokkeweer....
    geniet maar weer lekker!!
    tot horens liefs els

  • 28 Oktober 2013 - 21:33

    Pa Holleman:

    Hallo Michel en Martine.
    Schitterend wat jullie allemaal meemaken, prachtige foto's met vergezichten. Dat het land zo groot was wist ik niet en daar merken jullie ogenschijnlijk ook niets van. Zo trekken van plaats naar plaats met af en toe een klusje komt jullie goed van pas om zo door het land te trekken. Dat klussen bevalt jullie goed en mooi om de referentie te lezen van een van de gastgezinnen, zo kom je wel aan onderdak en eten. Jullie zijn toch dan een soort van zwervers die wel zien wat er op hun pad komt, leef bij de dag en geniet zoveel je kunt.
    Hoe is het me de auto? bevalt die goed en rijden jullie er veel mee?
    Veel plezier straks met een stukje Holland in de vorm van Willeke.
    Hier is het volop herfst en vandaag is er een storm van max. windkracht 12 over het land gegaan.
    Bij ons is in de tuin een stuk van de schutting met paal en al de grond uit getrokken door de harde wind.
    Jammer dat je niet hier bent Michel om te helpen klussen, nou moet ik het zonder jou ervaring doen als de wind is gaan liggen.

    Groeten en XXXPa

  • 03 November 2013 - 16:14

    Oma Coolen:

    hoy luitjes
    bedankt voor jullie leuke mail
    daar kijk ik altijd naar uit
    wat jullie nu weer beleeft hebben
    het is hier nu echt herft hoor
    verder is alles goedgeniet maar lekker samen hoor

  • 20 November 2013 - 19:55

    Ilse Cc:

    Ik had deze nig helemaal niet gezien... Wat gaaf! Het is een reis vol hoogtepunten? Gaaf ook het surfen. Wilde jij niet surfen Martine?
    Enjoy guys!

  • 30 November 2013 - 14:22

    Omac:

    hoy luitjes
    hier ben ik dan
    vond het heel leuk dat ik jullie
    gezien heb
    ook nog bedankt voor jullie kaart
    ik zalhem bij de andere goed bewaren
    bij de andere
    dus nu gaan jullie aan werk
    maar je gaat toch nog wel verder
    het land nu groetjes en een knuffel oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 52576

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 01 Mei 2015

Come fly with me

28 Februari 2013 - 04 Augustus 2014

Living our dream!

28 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Van hot naar her

Landen bezocht: