Smartie on tour - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Martine - WaarBenJij.nu Smartie on tour - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Martine - WaarBenJij.nu

Smartie on tour

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

29 Juni 2013 | Australië, Surfers Paradise

G’day mates!

How are you going? We had a way out billy-o to where we are now. Flat out like a lizard drinkin’ we are! But what a rip-snorter! Fantastic I reckon. So, take a squiz at this and give it a burl. It’s ridgie didge!

En wij maar denken dat ons Engels wel redelijk goed was haha! Zodra de Aussies hun mond open doen is het opletten geblazen. Maar echt geweldig hoe ze alles afkorten en beschrijven en hoe relaxed de echte Aussies zijn. We horen overal ‘no worries’ of ‘no drama’s’ en dat is niet overdreven!

Maar goed, ik zal vertellen wat we de afgelopen weken hebben beleefd vanaf Cairns en het werk wat we NIET gevonden hebben. Helaas is het onmogelijk voor ons om zonder werk-visum werk te vinden. Ze zijn een stuk strenger geworden en zelfs bij het fruitplukken moet je je papiertje laten zien. En wij hebben alleen een holiday visum. Holiday zegt ons genoeg en dan moeten we ook hier maar genieten van het reizen, wat een straf weer. Ja, we hebben het nog steeds zwaar.

Zoals duiken in het Great Barrier Reef! Dit is een van de bekendste duikplekken van de wereld kan ik wel zeggen en loopt langs de oostkust van Australië helemaal door naar Papua! Ongeveer ten grootte van Italië, dus ‘great’ it is… En wij hebben hier 3 duiken gedaan op verschillende duikplekken in het zogenaamde ‘outer reef’. Heel gaaf met mooi koraal waar je doorheen kon duiken (swim throughs) en verschillende vissen. We hebben nog over gegooid met zeekomkommers, die heel glibberig aanvoelen! Heel eerlijk, we zijn wel verwend door het duiken in Indonesië dus dat staat nog bovenaan ons lijstje. Maar weer een hele gave ervaring! Elke duik blijft een nieuwe wereld.

Wat ook echt een Aussie-ervaring is, is rondreizen met je eigen huis. In ons geval; een campertje! Vanuit Cairns zijn we eerst naar Port Douglas gereisd en hierna, via een stuk outback, naar waar we nu zijn; Surfers Paradise. Op dit moment zitten we naast onze camper buiten met een kopje thee en koffie en een TimTam aan het water. Gewoon op een parkeerplaats, want in Australië kun je gratis kamperen zo ongeveer waar je wilt! En dat willen wij wel! Zo hebben we op plekken gestaan waar heel groot een bord ‘NO camping’ stond en de Aussies ons verzekerde dat het wel kon met; ‘You should be fiiiiiiine’. Dit zeggen ze trouwens ook als er een bord staat met ‘DANGER crocodiles’ en je een duik wilt nemen in het water. Kan dit? ‘You should be fiiiiiine mate’. Dus daar vertrouwen we dan maar op haha.

Een van de gaafste plekken waar we hebben gestaan was bij Canarvon Gorge. Een gorge is een riviermond die duizenden jaren geleden is uitgesleten tot een enorme soort van inham in de bergen. In dit geval konden we een mooie wandeling maken van zo’n 20 km door de gorge over de rivier via stenen. Waar ik overigens echt een mietje in ben heb ik gemerkt. Kinderen steken fluitend over met hun handen in de zakken via de stenen in het stromende water. Sta ik daar midden in de rivier op een steen die los ligt te gillen; Mich HELLUP, geef me je hand! En er waren ongeveer 8 van die mentale overbruggingen die ik moest ondergaan (en ook weer op de weg terug) dus het was me het dagje wel. De wandeling was trouwens fantastisch! Met overal het geluid van vogels en hele mooie uitzichten en muurschilderingen van Aboriginals (de eerste bewoners van Australië) van honderden jaren geleden. De plek waar we sliepen was zo gaaf, omdat we gezellig een vuurtje konden maken en je om je heen kangoeroes voorbij ziet hoppen en kakatoes boven je hebt in een boom. En dat middenin de outback in Australië met een sterrenhemel waar je u tegen zegt! Iets om niet snel te vergeten.

En zo hebben we vannacht bijvoorbeeld ook een bijzondere overnachting gehad. In Brisbane bij mensen op de oprit! We vroegen een voorbijganger de weg om te parkeren in de stad en de lieve man zegt; ‘Weetje wat, geef me een lift naar huis en je mag bij ons in de straat staan, gratis. En als je terug komt van het shoppen in de stad komen jullie maar voor een bakje koffie en thee’ (dit zei hij uiteraard in het Engels met een Aussie accent haha). Dus wij terug naar het huis na een dagje Brisbane en een pakje koekjes voor bij de koffie. Zegt die aardige man (we weten ondertussen dat hij Greg heet en zijn vrouw Ann) ‘Blijven jullie anders eten dan mogen jullie vannacht op de oprit staan om te overnachten’. Super gastvrij! We mochten vanmorgen zelfs bij ze douchen en kregen we scrambled eggs als ontbijt! We hebben ook al een adresje voor in Sydney om de camper een nachtje op de stoep te zetten; bij hun zoon! Geweldig hoe dit dan gaat en wat een geluk hadden we weer.

Nu reizen we langzaam verder af naar Sydney waar we de camper weer in moeten leveren. Onderweg hopen we het gezinnetje Campos Castro tegen te komen! We hebben al stroopwafels uit Nederland besteld ☺. Vanaf Sydney weten we nog niet wat we willen doen.. Het is nu erg koud in Nieuw-Zeeland, waar we uiteindelijk uit willen komen, maar er zal toch een keertje gewerkt moeten worden…

Komt goed mates! Too easy!

Liefs M&M

P.S.: Ik kan het niet laten om te melden; Michel is oom geworden van een superschattig nichtje Isa! Whooohoooo! Wij hebben er hier een glaasje limonade op gedronken!

• 29 Juni 2013 - 12:59

Anneloesa:

Leuk verhaal! X

• 29 Juni 2013 - 13:29

OMA Holleman:

Hè Lieve oom en tante
    Gezellig verhaal weer leuk om te logeren bij onbekende mensen
    Geniet nog even van het vrije gevoel zonder werk
    Veel liefs van OPA en OMA holleman

• 30 Juni 2013 - 11:43

Oma Coolen:

hoy aller eerst gefeliciteerd oom michel
    martine ook maar jij was al tante
    ik zit in de zon eindelijk
    gaan julli nog maar door
    met julli reis
    het was een mooi verslag
    er zijn toch ook nog wel goede mensen

oma

• 30 Juni 2013 - 17:25

Els Van Tol:

ha m & m
    gefeliciteerd michel!!
    fijn om te horen dat het zo goed met jullie gaat!!
    ik had al wel vaker gehoord dat ze erg gastvrij zijn in australie, super.
    geniet maar lekker!
    veel liefs els van tol

• 03 Juli 2013 - 19:59

Willeke De Wit:

Hey m&m!!

Gefeliciteerd oom Michel! Leuk een klein nichtje erbij in de familie!!
    Weer leuk om jullie verslag te lezen. Lijkt me heerlijk om je camper gewoon ergens neer te zetten. No pressure mate!
    Geniet nog van je vrije tijd!
    Bij het volgende verslag zou ik wel eens een foto van michel willen zien, lachend in het donker...ff checken of je nog bruiner bent geworden haha

Big kiss big sisssss

• 03 Juli 2013 - 20:06

Your Brother From Another Mother:

Hey Michel nog gefeliciteerd!
    Martine stoere foto hoor maar t zijn wel magere beentjes die de weelde dragen.
    Je moet echt meer trainen!
    Maar ziet er weer mooi uit hoor!

Lief zijn en uitkijken he!

• 06 Juli 2013 - 11:48

Corstiaan:

van harte Michel

ik zou zeggen wij hebben werk zat maar dat is een beetje uit de buurt
    fantastisch om jullie zo te volgen nog bedankt voor de kaart al een tijdje terug
    geniet maar van deze reis werken komt van zelf wel weer
    wij gaan straks ook even van onze vacantie genieten

groetjes van iedereen van de boerderij

• 24 Juli 2013 - 14:02

Oma Coolen:

hoy luitjes
    het heeft even geduurd
    het is hier zomer net zoo warm ales in rome
    morgen ga ik een paar dagen naar hoenderloo
    waar zitten julli nu is alles goed met julli
    groetjes

• 02 Augustus 2013 - 06:01

Paul & Inèz :

Heey Martine & Michel,
    Eindelijk tijd om even op jullie site te kijken! Leuk om jullie avonturen te lezen, en leuk dat jullie ook naar Carnarvon zijn gegaan! Heel veel plezier nog vanuit Katherine, groetjes Paul & Inèz