Soms heb je er gewoon geen woorden voor... - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Martine - WaarBenJij.nu Soms heb je er gewoon geen woorden voor... - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Martine - WaarBenJij.nu

Soms heb je er gewoon geen woorden voor...

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

20 April 2012 | Thailand, Sukhothai

Happy Thai New Year!

Tsja, ben alweer in Thailand! Ook hier mocht ik de grens over, ik had mijn visum al in Laos geregeld dus dit was een eitje. De laatste bestemming...

Na Luang Prabang (en dus elke dag nat gegooid te zijn) reis ik samen met 'de Nederlander vanuit Sihanoukville' a.k.a Michel met de nachtbus naar Huay Xai. De man waarbij we de ticket boeken beloofd ons een bus met airco, gratis water, ligstoelen, wc in de bus.. Helaas is van dit alles niets waar! Ook is mijn stoel kapot (dus bij elke hobbel vliegt mn zitting eraf), de bus is overboekt en moeten de mensen in het gangpad op plastic stoeltjes zitten en geen Airco maar ARKO (alle ramen kunnen open). Na wat gevloek en irritatie accepteer ik maar weer dat het 'nou eenmaal zo gaat hier'. Helaas kan ik niet slapen in bussen en zit ik 16 uur voor me uit te staren, gelukkig heb ik leuk gezelschap. Wat is dat toch met die busritten...?! :)
In Huay Xai aangekomen boeken we een nacht in een hotel en zien we een nieuwjaarsoptocht en weer wordt iedereen nat gegooid door de jongeren die lekker harde muziek draaien op straat. Mooi om te zien. Maar de reden dat we hier zijn is nog veel mooier! De Gibbon Experience (GE), iets wat al op mijn lijstje stond om in Laos te gaan doen. En het was fan-tas-tisch!
Drie dagen lang in de jungle aan kabelbanen van boom naar boom 'zippen' en tussendoor hiken! En als klap op de vuurpijl slapen we (met 4 anderen) in een boomhut 20 meter boven de grond middenin de jungle van het Bokeo Nature Reserve Wilderness Park. De boomhut was ook echt geweldig! En dan vooral de badkamer, een supermooi uitzicht en een douche waarbij je boven andere bomen staat en deze onder je ziet, gewoon in de buitenlucht! Wauw.. De beste douche die ik ooit heb gehad! Verder hoor je alle dieren om je heen; krekels die een enorm soort kettingzaag-geluid maken, vogels en waar het wel een beetje om draaide; de gibbons. Dit is een apensoort die hier in zijn natuurlijke omgeving leeft. Om 6.00u worden we gewekt door onze gidsen (die via de kabelbaan binnen komen, er is geen trap) en om 6.05u (alsof ze het getimed hadden) begonnen de gibbons te 'zingen'. Ik kan het niet zo goed omschrijven, maar het lijkt op een soort luchtalarm wat helemaal losgaat haha. Geweldig om te horen en vanuit de boomhut zien we ze door de bomen zwieren! Wauw! Later als we een hike gaan doen zien we ze nog dichterbij! Ik moet zeggen dat de hikes wel een beetje zwaar waren voor mij.. Na 3 maanden niet sporten en de 2 weken ervoor enige alcoholische versnaperingen is mijn conditie blijkbaar nogal slecht geworden.. Ik gaf gewoon de hoogte de schuld en de hitte, maar ik geloof dat ik toch wat beter mn best moet gaan doen haha. Detox-tijd. Het gaat me goed af ondertussen ;). Begin mei is er de Full Moon Party en dan mag ik weer haha. Maargoed, uiteindelijk ook wel weer gedaan en het 'zippen' maakte alles goed! Het was zeker een hoogtepunt van mijn reis!

Na Huay Xia zijn we dus de grens over gegaan naar Thailand. Ik vind Thailand nu al geweldig! We worden welkom ontvangen met 'Happy Thai New Yeaaaaar' en zelfs aan de grenspost lachen ze je toe. Hoe is het mogelijk ;). Ik merk wel goed het verschil met bijvoorbeeld de mensen in Laos waar de mensen toch wat meer teruggetrokken zijn en wat norser of meer verlegen.
We nemen de bus naar Chiang Rai waar het onderweg ook een waterballet is. De bus wordt zo hard geraakt dat de voorruit sneuvelt en af en toe krijgen we een enorme lading water door een vergeten open raam naar binnen. Maar het is mooi om te zien hoe gelukkig de mensen kijken en wat een lol ze er van hebben. Maakt het toch weer goed als je drijfnat aankomt in een stad (het viel deze keer nog mee). Chiang Rai is een leuk stadje en we hebben een leuk guesthouse. We gaan de volgende dag met de scooter naar de Longneck stammen (deze heten de Karen-tribe). Het geeft een beetje een dubbel gevoel als we het dorp inlopen.. Het voelt vooral als 'aapjes kijken' en het hele dorp is eigenlijk ingericht voor de toeristen; de mensen zitten helemaal opgedoft klaar voor een foto en op iedere hoek is een souvenirs winkel. Toch is het bijzonder om deze cultuur zo te zien en is het wel indrukwekkend. Vanaf 5 jaar krijgen de vrouwen ringen om hun nek. Er zijn verschillende theorieën over; de vrouwen zijn zo minder mooi waardoor ze niet ontvoerd werden door slavendrijvers en een andere reden was bijvoorbeeld dat ze zo niet door een tijger gebeten konden worden in de nek. Ik vind het er vooral erg ongemakkelijk uitzien :). Het is trouwens niet dat de nek wordt uitgerekt, maar de schouders en het sleutelbeen worden naar beneden gedrukt, dus de ringen kunnen wel afgedaan worden zonder dat de nek te slap is en breekt.
Na 2 nachten zijn we naar Chaing Mai gegaan, een iets grotere stad dan CR. Ondertussen is het hier 41 (!!!!) graden en is het rustig aan doen. We gaan een middag 'tempelhoppen' wat mooie plaatjes oplevert, maar ook wel het gevoel van; same same, but different. En gisteren hebben we iets enorms gaafs gedaan :) :). We zijn naar het Tiger Kingdom gegaan waar we met tijgers hebben geknuffeld!!! Echte, levende tijgers die niet aan kettingen lagen en gedrogeerd waren. Ze waren vooral heel slaperig en goed getraind. Hoe bijzonder is het als je lepeltje-lepeltje kan liggen met een tijger van 15 maanden.. Ik heb de hele dag een soort adrenaline kick gehad en bleef maar herhalen; 'ik heb gewoon een tijger aangeraakt!' Verder kan ik het ook niet omschrijven, als je de kans krijgt; doen! Ook gingen we even kijken bij de tijgers van een paar weken/maanden oud. Ik stond op een gegeven moment bij een hek en kwam er een mini-tijgertje aanhuppelen en rechtop staan en keek me heel hoopvol aan (Spelen? Eten?) Zo schattig en zo kom ik m door het hek even aanraken. Awwww.

Zoals jullie lezen ben ik de afgelopen dagen wel overspoelt met gave gebeurtenissen die ik absoluut niet had willen missen! Hier kan ik wel weer even op teren. Dat wordt afkicken als ik thuis ben denk ik.. Alhoewel er dan weer andere nieuwe, gave dingen te wachten staan! Over een paar weken ben ik gewoon tante bijvoorbeeld! Maar nu nog even niet en heb ik nog een kleine 5 weken in Thailand. Nu zijn we in Sukhothai waar we vandaag oude ruïnes hebben bekeken (het is vandaag 43 graden dus nu siësta op de kamer, niet te harden buiten) en zien we waarschijnlijk het engelse stel van de 'family'. Gezellig!
Wat leuk is, is dat we s avonds vaak op van die nachtmarkten eten bij standjes/kraampjes met lokaal eten, echt lekker! Al weet je af en toe niet wat je eet, het is lekker goedkoop (een euro of 2) en vaak nog gezond ook.

Nou partypeeps, ik ga jullie weer verlaten en hoop snel van jullie te horen!! Fijn weekend alvast!!

Dikke knuffel vanuit een heet Thailand.. :)


  • 20 April 2012 - 09:49

    Big Siss:

    haai smarty!

    T is een wonder, kan weer eens via mobiel je reisverslag lezen!
    Super gave dingen heb je gedaan zeg (behalve je busreis dan)! Zit hier lichtelijk jaloers op de bank met een iets kleinere tijger Eppo op schoot haha. Lijkt me zo lekker zacht ff kroelen met een tijger en die poten zijn zo cool!
    Als je weer op de donk bent span je gewoon wat touwen tussen de knotwilgen bij t huis joh. Wordt je s ochtends wakker gezongen door dikke schijtduiven hahaha en kun je kroelen met tibbe (die overigens bijna net zo groot -lees:dik- is als een jonge tijger. Hij krijgt nu iedere dag blikvoer(!) in huis(!) van ma... Tijden veranderen hahaha).

    C u later alligator!

    Big kiss big siss

  • 20 April 2012 - 12:13

    Sietse:

    Wil je de volgende keer niet meer van deze verhalen schrijven, ik zit hier stikjaloers te lezen wat voor idiotigheden jij daar allemaal aan het uithalen bent. Kun je die tijger niet gewoon stiekem meenemen in je bagpack? Past makkelijk en dan kunnen we er hier ook allemaal een keer mee knuffelen. Dat koeien knuffelen wordt op een gegeven moment ook een beetje saai... Hier is het al de hele week genieten van origineel Nederlands minder aangenaam weer. Ik ben van ellende m'n winterjas maar weer aan gaan trekken.
    Verder is het hier natuurlijk een keihard gekkenhuis met dit weekend het altijd wilde heftige en toch ook hartverscheurende melkwegpop met dit jaar een spetterend optreden van o.a. en dit kan je bijna nie raden, of toch wel, Rowwe Heze... Nou ja, is weer eens wat anders dan zingende gibbons. Geniet ze daar,

    Sietse

  • 20 April 2012 - 14:38

    Ma:

    Hey Martine,
    Weer gave dingen gedaan. Hiken en zippen(canopy Costa Rica) is fantactisch om te doen. Nu heb je zeker wel respect voor je oude moedertje. Negen platforms. Alleen hadden wij niet zo'n mooie boomhut om te overnachten. Wat een uitzicht.
    Thailand staat bekend als het land van de glimlach, daarom zijn de mensen anders de rest van Azië.
    Wat een prachtige tijger waar je mee knuffelt. Grote poten, zo'n beest zou last hebben van z'n ochtendhumeur. Je moet er niet aan denken dat ze met uitsterven bedreigt worden.
    Geniet nog van je tijd in een warm land, hier valt net weer een fikse hagelbui. Groetjes aan the family, veel plezier.
    Knuffel XXX
    Ma.
    P.S. onze tijger krijgt geen blikvoer maar brokjes voor oude gecastreerde katers in de bijkeuken en dan hup weer naar buiten( mispoes Bis Siss !!!!!) Tijden veranderen niet.

  • 20 April 2012 - 15:19

    Milk Shakeman:

    OMG, die boomhut is echt helemaal te gek!!

  • 20 April 2012 - 16:06

    Piet En Mary Prins:

    het is dat er beeldmateriaal is anders geloofde we je misschien niet,haha.
    boom hut is wel heel apart zeg! maar de meisjes zijn wel heel mooi in Thailand ondanks die nekringen.moet er niet aan denken.
    er zitten in dit verhaal wel veel mooie vragen in voor de FAMILIEQUIZ (onthouden)
    ik weet niet of ik alles zou durven wat jij doet , maar ben wel jaloers.
    GENIET GENIET,groetjes Piet en Mary
    p.s. ik heb je pa net van koffie voorzien en het laatste nieuws doorgenomen.


  • 21 April 2012 - 09:27

    Ilse En Baby:

    Heeee mevrouw de Wit, je maakt me lichtelijk jaloers! Die tijgers, geweldig. Wat een gevoel he! Ik was er toen ook zo van onder de indruk. En busreizen in Thailand, tsjaaa... gewoon aan overgeven je komt van plek tot plek! Leuk dat je reisgezelschap hebt!! Ohhhh Thailand is zo leuk he! Ben benieuwd wat je nog meer gaat meemaken!! Enne die conditie gaan we straks wel weer opbouwen samen ;)
    XX

  • 21 April 2012 - 14:17

    Frans:

    Zo moet jij niet thuis komen hoor met die ringen om je nekkie!

  • 29 April 2012 - 11:36

    Ilse CC:

    Tijd voor nieuw verhaal en foto's!!!

  • 29 April 2012 - 11:36

    Ilse CC:

    Tijd voor nieuw verhaal en foto's!!!

  • 03 Mei 2012 - 07:28

    San:

    Waaaaaaaaaauuuuuuuuhhhhhhhwwwwww!!! Moet ik nogeer zeggen?? Boomhut, buitendouche, jungle, natuur, geluiden, tijgers...... Aahhh echt supertof!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 52595

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 01 Mei 2015

Come fly with me

28 Februari 2013 - 04 Augustus 2014

Living our dream!

28 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Van hot naar her

Landen bezocht: