Jao Sabaidee Boo? - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Martine - WaarBenJij.nu Jao Sabaidee Boo? - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Martine - WaarBenJij.nu

Jao Sabaidee Boo?

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

10 April 2012 | Laos, Luang Prabang

Hallo daar!

Als eerste weer even een bedankje voor al jullie leuke, lieve berichtjes en reacties op mijn reisverslagen :). Lees ze graag en zo ben ik toch weer een beetje bij jullie. Thanks mates!

Hier gaat het allemaal nog steeds goed! Ben nu in Luang Prabang (waar ze ook een Joma hebben!!) en het Laos-nieuwjaar is bijna! Dit merken we goed, want we worden elke dag nat gegooid met emmers water en waterpistolen! Het is hier traditie om dit te doen. Jongeren gooien op een eerbiedige manier eerst wat water over hun ouders en vervolgens over monniken om ze zo voor een lang en vredelievend leven te zegenen. Tenslotte wordt er over iedereen water gegooid, en dus ook over toeristen! Gelukkig is het hier lekker warm dus is het eigenlijk nog verfrissend ook :) en het is wel grappig om in de straten belaagd te worden. Kan me alleen voorstellen dat als je naar je werk moet en je elke dag weer doorweekt aankomt je het wel zat wordt haha.

Maargoed, ik was in Vientiane. Een leuke stad om even te verblijven. In Joma kom ik een Engelse meid tegen en fietsen we samen door de stad en bezoeken we wat tempels. Dat vind ik zo leuk aan reizen, dat je thee zit te drinken en iemand vraagt of ze naast je mag zitten, je raakt aan de praat en voor je het weet huur je een fiets en heb je een superleuke dag!
We gaan met onze groep (ondertussen een man of 12) bowlen 's avonds wat uiteindelijke uitmunt op een 'aantal' biertjes en bij de tegenstander de kegels proberen om te gooien (door bijv. heel de bowlingbaan af te rennen). De meeste cafés sluiten rond 23.00u en op de bowlingbaan gaan ze door tot de laatste klant weggaat. Mooi!
Ook ga ik met het Engelse stel uit onze groep een dagje naar het Buddha Park met enorme beelden van allerlei buddha's. Hier raken we aan de praat met 2 jonge monniken, blijft toch bijzonder. In de lokale bus zitten met 4x zoveel mensen op elkaar gedrukt en word ik de hele rit aangestaard door een vreemd mannetje (die ook nog eens lilliputter is en dit maakt het nog vreemder). Ik heb hem maar gevraagd om voor zich te kijken haha.

Na Vientiane zijn we met de bus naar Vangvieng gereden. Dit stadje staat bekend om het tuben. Het komt er op neer dat je in een binnenband van een trekker al drijvend de Mekong rivier afgaat en binnen wordt gehaald met een soort hengel/touw bij feestcafeetjes langs de kant. Bij elk tentje krijg je een gratis alcoholshot en een armbandje. Om een lang verhaal kort te maken; ik had aardig wat armbandjes en me super vermaakt, lekker dansen, feesten en zwemmen. In het stadje zelf draaiden ze de hele dag series als Family Guy, Friends en South Park op tv's in de restaurants. Erg relaxed om al hangend te eten en een beetje doelloze tv te kijken. Na twee dagen heb ik het wel weer gezien en ga ik voor een NOG relaxter dagje en een Laoitiaanse massage (neehee, geen happy ending). Ik moet zeggen de massage was erg goed, jammer alleen dat het in een of ander smoezelig hokje was op een vies bed (ze had gelukkig handdoeken bij zich). Niet bij nadenken, zo gaat het hier nou eenmaal.. ofzo... Ik bel mn moeder nog, omdat ze jarig is en dat was wel even heel leuk! Na 2 maanden je ouders weer spreken :) Deed me even goed. Kan ik er weer 2 maanden tegenaan!
De laatste avond nemen we afscheid van een groot gedeelte van de groep 'the family' en gaan we feesten bij de bars in het stadje waar je tijdens happy hour gratis wiskeybuckets kunt krijgen. Dit zijn emmers (die kinderen gebruiken in de zandbak) en die worden half gevuld met Laos-wiskey (echt bocht!) en half frisdrank. Het was een leuk afscheidsfeestje moet ik zeggen.

Na Vangvieng door naar Phonsavan met een gedeelte van the family. Hier is het bijzondere 'The plain of jars'. Dit is een enorm gebied met lijmstenen, grote potten verspreid over 160 plekken. Er zijn er 3 voor toeristen toegankelijk en wij zijn er naar 1 geweest, de grootste. De potten zijn waarschijnlijk al zo'n 2000 jaar oud en het is onbekend waarvoor ze gediend hebben en wie ze maakt heeft. Bijzonder om te zien en wel een bizar idee (zullen aliens toch bestaan?!). We huren 2 scooters en rijden erheen. Het is hier gewoon koud en regenachtig! Dus haal ik mn spijkerbroek onder uit mn backpack en een vest en jas uit t vet. Het is vooral raar om na een lange tijd weer schoenen aan te hebben, wat zit dat strak om je voet! Na de potten zijn we opzoek gegaan naar een grote buddha, maar die hebben we helaas nooit gevonden. Doordat we verkeerd reden werd de rit nog interessant met glibberige landweggetjes door de bergen. Leuk!

De dag erna zijn we met de bus naar Luang Prabang gereden, waar ik nu dus ben. Onderweg kom ik een van de Nederlanders weer tegen vanuit Sihanoukville en reizen we nu met zn vijven. Gezellig!. LP is ook weer een leuke stad! Je kunt hier voor een euro op de markt bij een all you can eat eten met lekker Laotiaans eten. Ons hoor je niet klagen.
Gisteren hebben we de wekker om 4.30u gezet en zijn we naar de processie gegaan van de monniken. Elke morgen doen deze monniken een ronde door de stad waarbij de gelovigen langs de weg eten schenken in hun 'begging bowls'. Heel gaaf om te zien; allemaal oranje gewaden door de straten! Kreeg gewoon een beetje het 'oranjegevoel' ;). 's Avonds komt de regen met bakken uit de hemel (want hier geldt zeker; when it rains, it pours) en zien we supermooi onweer om ons heen vanuit Utopia, een bar op een terras/veranda boven de Mekong rivier.
Vandaag zijn we naar de watervallen geweest. Heel mooi aangezien het water in soort terrassen terecht komt en je kunt er ook zwemmen. Ik ben zelfs via een 'swing' als een soort Tarzan (of Jane, misschien beter) het water ingesprongen. Ik stond verstelt van mezelf!

Nu even op de hotelkamer en zo maar eens kijken of we kunnen gaan BBQ-en!

Uiteraard is dit weer een gedeelte van wat ik heb meegemaakt, maar ik geloof dat het weer lang genoeg is! Ik hoop dat jullie een leuk paasweekend hebben gehad en ik hoor jullie graag!!!

Liieeeffsss vanuit een mooi Laos!

:)

P.S.: Ow, als jullie nog een interessant boek willen lezen: 'The Tao of Pooh' van Benjamin Hoff. Met Winnie de Poeh als voorbeeld wordt het Taoisme uitgelegd. Daadloosheid en de eenvoud van het leven. En Winnie is natuurlijk gewoon cool.

P.s.2: De slogan van Joma (mijn favo restaurantje) is: 'A morning without coffee is something else without nothing'. Ik ben het er mee eens alleen zou ik toch liever thee hebben ;).

  • 10 April 2012 - 10:03

    Sophie En Gregorio:

    Wat een mooi verhaal weer!!! Geniet, we missen je! xxx

  • 10 April 2012 - 12:33

    Evelien Lagendijk:

    Even onder werktijd checken hoe het met m'n collega gaat :-) Wat maak je toch geweldige dingen mee, zo leuk om al je verslagen te lezen!
    Hier is het regenachtig helaas, we waren net een beetje aan het zonnetje gewend. Binnen Yulius niet veel veranderingen, de eeuwige kruisjeslijsten en scoringen bestaan nog steeds en daar ga ik maar weer mee verder denk ik ;-)
    Lekker blijven genieten van alles! Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag :-)

    Liefs, Evelien

  • 10 April 2012 - 21:33

    Eric:

    Gaaf...gaaf en nog eens gaaf!
    Ik ben veel te snel weg gegaan. Dat ga ik de volgende keer anders doen! :-)
    Super om je verhalen te lezen. Ze zijn erg leuk en zeer jaloers makend! :-)
    Groeten uit een koud landje X

  • 11 April 2012 - 15:18

    Frans:

    Goh, er wordt me idd niet echt de indruk gewekt dat jij het zwaar hebt daar;)
    enjoy

  • 12 April 2012 - 00:00

    Sietse:

    Heej pretty,

    Blijft genieten om je verhalen te lezen, is voor ons (lees: mij) niet anders dan voor jou, ben ik toch beetje mee op reis. Hier is het allemaal beetje baggerweer enzo, maar op zich wel uit te houden. Pasen was toch beetje just a weekend as usual, alleen twee dagen langer, dus gewoon lekker genieten en beetje relaxen. Is wel echt wicked trouwens. Zoals je al zag is onze demo dan eindelijk uit. Ik ben er zelf wel blij mee, artwork is echt gaaf geworden en ik vind m zelf wel netjes klinken uiteindelijk, na 9 maanden . Is alle moeite iig niet voor niks geweest hahaha.

    Geniet ze daar en spreek je snel weer...

  • 12 April 2012 - 22:18

    Milk Shakeman:

    Wow, paradijs!

  • 16 April 2012 - 18:38

    Caatje:

    Die rijstvelden en watervallen... zucht. Het is nu officieel, ik ben jaloers!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 52603

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 01 Mei 2015

Come fly with me

28 Februari 2013 - 04 Augustus 2014

Living our dream!

28 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Van hot naar her

Landen bezocht: