Same same, but different - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Martine - WaarBenJij.nu Same same, but different - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Martine - WaarBenJij.nu

Same same, but different

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg Martine

03 Maart 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Zoals jullie zien hebben ze ons over de grens naar Cambodja gelaten. Na heeeeeeel lang wachten en ongeveer 7 stempels mochten we door. Jeeeeeej. Ik zit nu vanuit Phnom Penh in het guesthouse te typen. Het is nu 21.10u en nog steeds zo'n 30 graden. Bloody hot dus.. Maar volgens mij alweer een toffe stad!

Dat betekent dus ook dat we Vietnam achter ons hebben gelaten.
In Mui Ne hebben we de zandduinen bezocht (waar de Drunese duinen niks bij zijn) best indrukwekkend. We zouden de zonsopgang daar zien, maar helaas was het bewolkt. Het voordeel was wel dat het veel minder heet was. Verder heb ik voor het eerst in mijn leven Yoga gedaan! Ik wist niet dat een lichaam zulke rare houdingen aan kon nemen, maar het was erg leuk en ontspannend moet ik zeggen. Zeker voor herhaling vatbaar. Het schijnt dat hier in Phnom Penh ook yoga gegeven wordt in een tempel, toch maar eens even opzoeken. Ik was trouwens helemaal vergeten te melden dat we in Nathrang in een mudbath hebben gezeten, zaten we daar als soort varkentjes in een modderbad. Het scheen speciaal helende modder te zijn en speciaal mineraal water waar je huid lekker zacht van werd. Op zich was het leuk, maar vooral toeristisch en lopende band werk. Er gaan zo'n 600 mensen per dag in de modderbaden. Gelukkig 'verschonen' ze de baden wel steeds. Maargoed, zo doen we wel wat aan ons welzijn zullen we maar denken. Met al dat heerlijke eten en niet sporten moeten we af en toe toch wat. Verder doen we alles te voet, wat in het Vietnamese verkeer al een hele belevenis is.
In Mui Ne staat het strand bekend om de vele kitesurfers, echt zo gaaf om te zien! Natuurlijk is het geen straf om naar van die (kite)surfdudes te kijken, maar de sport op zich is al super indrukwekkend. Misschien moet ik ook eens een lesje nemen. Grappig die kleine Vietnamese surfdude-tjes ertussen, is het gewoon net niet alhoewel ze het wel kunnen. Eigenlijk is veel in Vietnam het net niet.. De mode en hoe de mensen zich in nep Prada en Calvin Klein kleden, de restaurants waar je nooit zeker weet of je krijgt wat je besteld, de hotels, de muziek en de tv-programma's zijn al helemaal hilarisch! We hebben regelmatig in de bus hele foute comedie zitten bekijken, je moet het zien om te begrijpen. Een soort Teletubie humor door volwassenen.. Verder zijn de Vietnamesen (en ik verwacht in veel andere Aziatische landen ook) heel sociaal. Het leven speelt zich voornamelijk buiten op straat af met de vele eettentjes (met allemaal plastic stoelen) en iedereen bij elkaar. De markten zijn ook geweldig, de spullen die ze verkopen zijn veelal pruldingen (althans voor ons) en staan er gelijk 20 dezelfde kraampjes op een rij. En o-ve-ral staan motorbikedrivers die je overal heen willen rijden, of je drugs aanbieden.. of 'fucky fucky', maar dat terzijde. Voor ieder wat wils dus ;). Es en ik wilde al een t-shirt laten drukken met de tekst; 'No, thank you', want soms kwamen van alle kanten verkopers en motorbikers om ons dingen te verkopen en we hoorden ons zelf constant die zin herhalen...
Na Mui Ne zijn we doorgegaan naar Saigon ook wel Ho Chi Minh City. Een superdrukke, maar gave stad! Overal brommers en motors, ongelofelijk!! Wat een drukte en er gebeurd zoveel tegelijk dat je ogen en oren tekort komt. Een hele ervaring dus, Maar we hebben ons er zeer goed vermaakt. We zijn naar de Cu Chi tunnels geweest, erg indrukwekkend en ik heb in Saigon een kalligrafie laten maken op papier door een Vietnamese kunstenaar. Er staat in het Vietnamees; 'Live for this moment, this moment is your life'. Maargoed, voor hetzelfde geld staat er; Domme doos, je bent er lekker ingetrapt'. Zal het nooit weten...
En vanuit Saigon, waar we op de laatste avond op plastic stoeltjes op een soort terrasje in een drukke straat een biertje hebben gedaan van 50 cent, zijn we via de Mekong Delta naar Phu Quoc island gegaan. De Mekong was een grote kuddedier-toeristentour, maar we hebben wel de floating markets gezien hoe de mensen op en om het water wonen.
Phu Quoc daarintegen was een grote verassing moet ik zeggen. Een heerlijk eiland met bountystrand met een rustige zee en een bungalow (met hangmat!) aan het strand! Heeeeeerlijk gehangen en niets gedaan. Helaas ben ik ondertussen lekker grieperig geworden en snotverkouden, maar fijn als je niets moet en lekker bij kan komen. Wat een leven weer!

Onze laatste avond in Vietnam zijn we naar de nightmarket gegaan op het eiland en hebben we verse BBQ-vis op, wat wederom geen straf was!

Vandaag om 6.00u opgestaan en om 18.00u aangekomen in Phnom Penh. Ik ben erg benieuwd naar dit land! Het bevalt me nu al. Als het goed is gaan Es en ik morgen naar een monnik om vrijwilligerswerk te doen op zijn school. Grappig is dat, ik heb de afgelopen maanden al via de mail en facebook (ja een monnik met facebook) gehad en we mogen komen. Hij schreef dat ik hem maar even moest smsen en dan komt hij ons met de tuktuk ophalen, hoe grappig is dat! Ach, waarschijnlijk is dat hier de gewoonste zaak van de wereld..

Ik hou jullie op de hoogte!! Moet zeggen dat ik elke keer heel blij word van jullie leuke berichtjes! Ik lees ze allemaal en vind het super dat jullie me volgen :). Mijn verzoek is alleen wel of jullie je achternaam erbij willen zetten, ik ken meerdere mensen met dezelfde voornaam. Thanks!!!

Liefssss

  • 03 Maart 2012 - 16:15

    Big Sistah:

    haai smarty!

    Weer een leuk reisverhaal! Moest weer hardop lachen over dat fucky fucky hahaha. Ieuw! Heb je post gehad hoor, thanx babe! Hoop dat je inmiddels al wat fitter bent! Veel plezier bij de monnik en doe voorzichtig!

    big kiss big siss

    p.s. Hopelijk staat dit bericht er nu wel op, want bij je vorige reisverhalen heb ik een eeuw zitten typen met de afstandsbediening via de tv... En ze staan er gewoon niet bij grrrrr. Fingers crossed dat t nu wel werkt :-)

  • 03 Maart 2012 - 19:10

    Joost Vd Berg:

    Leuk weer om alles te horen en te zien! :) Geniet lekker verder!! Xx

  • 03 Maart 2012 - 19:24

    Eric:

    Heey kanjer,

    Zoooo jaloers....aargghhhh.....ik wil daar ook zijn...hahaaa...
    Heerlijk zeg, die verhalen. Maak me gek over Cambodja, dat gaat mijn volgende reis worden, denk ik.
    Of NZ of Canada...of....ik weet het niet, maar er gaat gereist worden! :-)

    Heel veel plezier en succes bij de monnik!
    X

  • 03 Maart 2012 - 20:39

    Henk En Monique Rikk:

    Hoi hoi, leuk om je verhalen te lezen en de mooie foto's te zien, hier is het somber, triest weer dus geniet maar van de warmte, en veel succes bij de monnik met laptop en mobiel haha grtjes en dikke x Henk en Monique

  • 04 Maart 2012 - 09:17

    Val&Ils:

    Je verhalen zijn aanstekelijk, we krijgen er helemaal de reiskriebels van. Alhoewel het er voor ons strak heel anders uit gaat zien als we weer kunnen gaan reizen ooit ;)
    Ik vond je kaartje zoooo lief! En als je terug bent, gaan we zeker weer sporten. Maar eerst maar genieten meis! Enne trouwens, yoga is ook sport toch?! Je foto's zijn prachtig, echt geweldig. Valt me wel een beetje van je tegen dat je niet ook ge-kitesurft hebt hahaha ;) Ben benieuwd hoe Camobodja is!
    Veeeeel plezier!! XX

  • 04 Maart 2012 - 09:18

    Ilse:

    Ohja, ik ben zoo benieuwd naar je monnik, wel een foto van plaatsen hoor!!

  • 04 Maart 2012 - 18:59

    Linda Dubbeldam:

    Hey daarzo,

    Je vermaakt je goed zeg! En wat zie en beleef jij veel zo!
    Als ik beter ben ga ik ook weer reizen. Krijg steeds zo de kriebels als ik je verhalen lees.
    Ben blij dat het allemaal goed met je gaat...tof dat je vrijwilligerswerk doet. Ben benieuwd of je dat nog vaker gaat doen. Ohh en dat lekker in een hangmatje liggen...genieteeee...!
    Blijf goed op jezelf passen hoor!
    Lieve groeten en tot je volgende verslag,

    Linda Dubbeldam

  • 05 Maart 2012 - 18:24

    Frans A:

    Verse vis, ananas, hangmatten en goedkoop bier! Inderedaad een zwaar leven zeg daar. Zeg als jij bij die monnik aant werk gaat moet je dan ook perkament schrijven enzo? Maar hoezo vrijwillig, misschien kan hij je wel betalen in zelf gebrouwen abdijbier! Maar je begint al lekker op kleur te komen! Is dat nog altijd die Vlaamse meid waar je mee ben?
    Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martine

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 52608

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2014 - 01 Mei 2015

Come fly with me

28 Februari 2013 - 04 Augustus 2014

Living our dream!

28 Januari 2012 - 23 Mei 2012

Van hot naar her

Landen bezocht: