'Moustache Michel' met 2 de Witjes op pad… - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Martine - WaarBenJij.nu 'Moustache Michel' met 2 de Witjes op pad… - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Martine - WaarBenJij.nu

'Moustache Michel' met 2 de Witjes op pad…

Door: Michel

Blijf op de hoogte en volg Martine

05 December 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

(misschien lijkt dit een heeeeele lap tekst, maar we hebben een 'special guest' schrijfster erbij deze keer… wie-o-wie?!)

Kia Ora,

Om voort te borduren op het vorige verhaal was het tijd voor de laatste plek om te werken. Dit keer klopten we aan bij een Nederlands echtpaar dat 25 jaar geleden geëmigreerd is. Hier hebben we weer allerlei leuke dingen gedaan waarvan een hoogtepunt wederom brand stichten was. Hiervoor heb je wel even hout nodig maar er stonden een paar dode bomen die we neer konden halen samen met de host uiteraard.

De laatste dagen op het noordereiland gingen in en het was tijd om de stad Wellington te verkennen. Hier verbleven we een paar dagen bij een meisje dat we eerder ontmoet hadden. Een leuke coughsurf ervaring. Wellington is een leuke en bruisende stad met leuke cafés, restaurants, winkels en een strand met boulevard. Aan de andere kan van de baai waar we verbleven stond de studio van Peter Jackson (de producer van The Lord of the Rings films).

Met een mooie boottocht zijn we naar het zuidereiland getransporteerd. Het was tijd om Willeke op te halen in Christchurch. Omdat ze aankwam op haar verjaardag kon het natuurlijk niet ontbreken aan een cadeau dus we stonden met feestmuts en ballonnen klaar haar op te vangen op het vliegveld.
Christchurch is de stad die bijna 4 jaar geleden zwaar is getroffen door een aardbeving en dat is nog heel erg goed te zien. Vele gebouwen zijn ‘’under construction’’ en dat werkt niet mee aan de sfeer in de stad. De winkelstraat bestaat uit containers en veel mensen zijn vertrokken naar andere steden waardoor het raar stil is op straat. Hier zijn we de dag later dan ook vertrokken om naar Nelson af te reizen. Hier vlakbij is het natuurgebied met goudgele stranden en blauwe zee. Dit gebied is een hele populaire bestemming om te wandelen en is vernoemd naar Abel Tasman. Dit is een Nederlandse ontdekkingsreiziger die als eerste Europeaan Nieuw Zeeland heeft ontdekt. De naam Nieuw Zeeland komt voort van de provincie Zeeland waar Abel Tasman vandaan kwam.

Vanaf de goud gele stranden zijn we afgezakt langs de westkust om de pancake-rocks te bewonderen. Dit zijn rotsen die uit allemaal laagjes bestaan. Het ziet er heel bijzonder uit en de zonsondergang maakte het nog wat beter. Het bizarre aan dit land is dat er veel verschillende landschappen zijn op een aantal uur rijden van elkaar. Zo was het nu de tijd aan de gletsjers. Hier is het nu niet meer mogelijk om de gletsjers op de lopen vanaf de parkeerplaats maar je kan er alleen op komen middels een helikopter. Al lopend kan je wel aan de voet van de gletsjer komen en dat was al een geweldige ervaring aangezien het vliegen met een helikopter niet in mijn budget ligt omdat dat geld nog steeds klaar ligt voor een skydive. Voor Willeke was het pech dat het te bewolkt waardoor haar tocht niet door ging met de helikopter.

Nog een stuk verder naar het zuiden ligt het dorp Wanaka. Voor de NZ-kenners onder ons weten dat dit het kleine Queentown is waar men wel kan feesten en veel extreme-sports kan doen. Maar wat Wanaka heel leuk maakt is dat het aan een groot meer ligt en dat zorgt altijd voor een leuke sfeer. Naast het bewonderen van het meer met in de achtergrond de bergen zijn we naar het museum gegaan. Dit is gelukkig geen gewoon museum waar je heel veel teksten moet lezen, maar één waar je optisch voor de gek wordt gehouden. Je kan beginnen in het grote doolhof om warm te draaien om vervolgens verschillende hallen uit te komen waar je mind elke keer wordt getriggerd. Super leuk! De bioscoop is er één waar Pathé nog wel een keer een bezoek kan brengen. Een zaal met banken, versgebakken koekjes, wedges en zelfgemaakt ijs om maar even wat te noemen. Een prima plek om The Hunger Games – Cathing Fire te zien.

Maar ook hier was het weer tijd om afscheid te nemen en door te rijden naar de allerbeste plek op de wereld om sterren te zien. Nou dat hebben we geweten! Wat een schitterende sterrenhemel hebben we gezien inclusief de Melkweg. We waren wat aan het oefenen om de sterren te fotograferen wat redelijk lukt ging al snel een stuk beter met wat hulp van een professionele fotograaf die er ook was en ons een heel eind op weg heeft geholpen. Vanaf hier is het ook mogelijk om met een vliegtuigje naar de gletsjers aan de westkust te vliegen en de hoogste berg (Mt. Cook) van Nieuw Zeeland te bewonderen. Dit keer zat het wel mee en Willeke heeft een fantastische vlucht gemaakt helaas niet met een helikopter maar ik denk dat ze dat wel kan hebben na we de foto’s zagen met het uitzicht dat ze had. Goedendag zeg..!! (En mag ik –Willeke- even toevoegen dat ik naast de piloot in de cockpit mocht zitten!! Dit had meerdere voordelen, namelijk een perfect uitzicht, ik mocht een koptelefoon op dus ik voelde me net een Flying Doctor EN de helft van mijn medepassagiers zat achter mij over te geven. Van dit laatste heb ik dus niets gemerkt! Erg fijn!)

Oh nee, we gaan weer richting Christchurch. Gelukkig rijden we er nog even voorbij om het Frans achtige schiereiland te bewonderen. Hier kwamen de Fransen voor het eerst aan en hebben hun sporen zeker nagelaten. Naast het wandelen door de bergen langs de kust met een heel mooi uitzicht zijn we een ochtend actief geweest door met kajaks het water op te gaan om de kleinste dolfijn ter wereld te spotten. De Hector dolfijn. Tijdens de twee uur durende tocht zagen we heel veel, zelfs pinguïns. Bijna terug op het strand aangekomen kwamen er twee dolfijnen langs die we van behoorlijk dichtbij hebben kunnen zien. Ook weer een geweldige ervaring…

Helaas moesten we weer weg van het schiereiland en terug naar Christchurch. Hier hebben we de TranzAlpine trein genomen. Dit is een route van Christchurch aan de oostkust naar Greymouth aan de westkust (van de lelijkste stad naar de een-na-lelijkste stad van het eiland – echt je kunt ze best overslaan op je reis), dwars door de Nieuw-Zeelandse alpen in een panaromatrein. Super mooie route!! We hadden mooi weer, dus ook een mooi uitzicht op het landschap!

Gedurende mijn 3-weekse reis heb ik – hier Willeke weer- enorm veel gezien en beleefd. Allereerst was het geweldig om mijn allerliefste zusje weer te zien en Moustache Michel (kijk even goed naar de foto’ s waar hij op staat – hij nam Movember errug serieus hahaha)! Ik vond het geweldig dat ze 3 weken met me hebben willen reizen en we samen geweldige dingen hebben gezien in Nieuw-Zeeland.
Mocht je een keer een verre reis willen maken en er wat geld voor over hebben, dan kan ik je echt aanraden om hier naartoe te gaan. Je moet er even voor reizen (2 dagen, maar ga met Singapore Airlines via Singapore, dan is dat al een vakantie op zich…appeltje eitje – beetje loungen, gratis bios, massagestoelen, gratis eten, gratis tour door de stad), maar dan heb je ook wat.
Als je rondreist zie je ieder uur wel een ander soort landschap, waardoor je je niet verveeld. De natuur is echt prachtig en wij hadden het geluk 3 weken lang super mooi weer te hebben. Ik denk dat we 3 middagen regen hebben gehad en verder zon, zon en nog meer zon. ’s Avonds koelt het weer lekker af, perfect dus!
Soms moet je wat geduld opbrengen voor de verschillende mensen in de hostels, vooral als je moe bent en er veel mensen in een kleine ruimte zijn die zich uhm…wat uhm… minder sociaal gedragen (Lees: vermijd Chinezen (hygiene? Was da?), Amerikanen (luid, centre of attention is een understatement en houdt rekening met een invasie Duitsers), maar buiten dat krijg je de beste tips van andere reizigers!!
Helaas is dit alweer mijn laatste dag hier, morgen vlieg ik er weer vandoor! Met een koffer vol souvenirs, een camera vol foto’s en een hart en hoofd vol geweldige herinneringen!

Veel liefs vanaf de andere kant,

M & M & W

• 05 December 2013 - 08:22

Nel Holleman:

Ha Michel en Martine
    Wat een leuk verhaal weer het was zo te lezen een leuke vakantie in een vakantie jammer dat het zo snel over gaat voor Willeke en Martine zal het bijzonder zijn geweest.
    En dan is het nu weer werken geblazen zeker om de portemonnee weer een beetje te vullen
    Heel veel liefs en en dikke kus en een grote knuffel
    Groetjes van mam

• 05 December 2013 - 20:40

Piet En Mary Prins:

zo familie, das even iets anders als hier die vreselijke storm, met sint.
    wat zulllen jullie genoten hebben met elkaar.
    wat een geweldige foto's. nu weer aan het werk zeker alle 3??
    willeke doe al je truien maar over elkaar aan, het is hier winter.
    liefs van Piet en Mary

• 06 December 2013 - 12:09

Cor En Els:

Hallo globe trobbers,

Heel leuk verslag en zeker een mooie reis die jullie maakten en natuurlijk die prachtige foto's.
    Op naar het volgend verslag en avonturen. Jullie zien er nog goed gezond uit. Hele fijnetijd nog en alvast fijne feestdagen en gelukkig nieuw jaar.

Groetjes uit Spijkenisse

• 07 December 2013 - 13:49

Willem Holleman:

Hoi Michel en Martine,
    Een mooi verslag weer van jullie tezamen met Willeke, die heeft in ieder geval heel veel genoten bij jullie in NZ. Ze zal het wel jammer hebben gevonden om weer naar huis te moeten, maar al lezende heeft ze het naar de zin gehad. Overigens weer prachtige foto's.
    Ik liet ze ook aan mijn directeur Henk Klein zien, die ken je wel, en die vond het erg professioneel.

XXXPa

• 11 December 2013 - 11:58

Els V Tol:

wat een mooie foto 's!!!

• 16 December 2013 - 22:22

Ome Peter En Margo:

Het is allemaal geweldig wat jullie allemaal meemaken en zien.
    De foto 's zijn ook prachtig
    Geniet er maar van.
    Wij wensen jullie hele gezellige sfeervolle kerstdagen en een mooi uitdagend en gezond 2014.

Liefs Ome Peter en Margo

• 22 December 2013 - 11:27

Oma Coolen:

het is zondag
    hier gaat alles goed
    het is 22 dec maar er is nog
    geen winter hoe is het daar
    lekker voorjaar waar zitten jullie
    al op een vaste plek of zijn jullie
    nog aan het trekken oma

• 27 December 2013 - 18:51

Wilma Van Der Vlugt:

Wat een gave foto's
    Voor jullie een heel gezond een mooi en een reislustig 2014.

• 05 Januari 2014 - 16:59

Oma Coolen:

hoy luitjes
    gelukkig nieuw jaar
    het is van daag al weer de vijfde
    wat gaat het toch snel
    alles nog goed bij jullie
    hier is alles goed van avond
    van avond komt tante toos
    groetjes oma

• 17 Februari 2014 - 15:10

Omac:

i

k heb vandaag je foto ont vangen
    heel leuk allers eerst van harte gefeliciteerd
    met je verjaardag maak er een leuke dag van samen
    hoe gaat het verder met jullie
    ik had gehoord dat je er alleen op uit ben geweest
    gaan jullie nu weer verder of nog niet
    hier gaat het goed het is voorjaar
    je vader en moeder zij weg
    een knuffel van oma